נשיא הקהילה של וינה

הבחירות לקהילה היהודית

בחודש נובמבר נערכו הבחירות לנשיאות הקהילה היהודית של וינה, אוסי דוייטש הנשיא המכהן משנת 1999 זכה ברוב קולות לשרת את ציבור הקהילה היהודית בוינה לקדנציה נוספת.

נפגשתי עם מר אוסי דוייטש לראיון שבועיים לפני הבחירות שנערכו בקהילה ושמחתי לגלות אדם מיוחד במינו, יהודי גאה, איש בני עקיבא שנולד וחונך בוינה והיום מוכן לתת מעצמו למען הקהילה, בישראל היו מכנים אדם כמותו במילים 'מלח הארץ'.

אוסי דוייטש : נשיא הקהילה היהודית בוינה
אוסי דוייטש : נשיא הקהילה היהודית בוינה
אוסי דוייטש - תעודת זהות

אוסי דוייטש נולד בוינה בשנת 1963 לאבא שהגיע מרומניה ואימא שהגיעה מאוקרינה. הוא חונך בבית דתי ולמד בבתי הספר היהודיים בוינה. בנוסף ללימודיו היה חניך פעיל בתנועת בני עקיבא. הוא תרם רבות לתנועה ובמרוצת השנים שימש כראש בני עקיבא בוינה. תפקיד בו דאג לפתח ולקדם את התנועה והצעיד אותה קדימה.

את פעילותו הציבורית בקהילה היהודית החל בשנת 1993 ושש שנים מאוחר יותר בשנת 1999 נבחר לראשונה לשמש כנשיא הקהילה היהודית בוינה, תפקיד שנעשה בהתנדבות.

הקהילה היהודית של וינה

הקהילה היהודית בוינה מונה כ - 8,000 יהודים מתוכם כ - 7,000 בעלי אזרחות אוסטרית וכ - 1,000 יהודים וישראלים שנמצאים בוינה אך מחזיקים באזרחות אחרת.

הקהילה היהודית בוינה פעילה מאוד, אפשר לומר שמידי יום ישנה פעילות אחת לפחות בנושא היסטוריה וערכים יהודיים. הפעילויות נערכות במסגרת הקהילה היהודית, אירגוניים יהודיים בוינה כדוגמת : "עזרה", הכח, מכבי וכן באמצעות תנועות הנוער : בני עקיבא והשומר הצעיר. בנוסף נערכים מפגשי ספורט, ריקודי עם והרצאות בנושאים שונים.

בקהילה היהודית בוינה ישנם מספר רב של בתי כנסת ורבנים, מקווה טהרה, מסעדות כשרות, חנויות כשרות, קצביות ומאפיות, כולם נמצאים בפיקוח רבני של העיר ודואגים לרווחת הציבור היהודי.

חינוך בקהילה היהודית

בוינה פועלים מספר בתי ספר יהודיים כדוגמת : פרץ חיות, בית הספר של חב"ד, גני ילדים, בית ספר לגרמנית וכן אוניברסיטה ללימוד מנהל עסקים וכלכלה "לאודר ביזנס סקול" שמנוהלת על ידי חב"ד בוינה.

על פי הנתונים של הקהילה ניתן לראות כי 63% מהילדים בקהילה לומדים בבתי ספר יהודיים - זהו נתון גבוה מאוד שמעיד על רמת הלימודים הגבוהה ואיחודה של הקהילה היהודית, בבתי הספר דואגים ללמד עברית ותורה בנוסף למקצועות הרגילים שנמצאים במסגרות החינוכיות של בתי הספר הממשלתיים של וינה. 

לאחר שעות הלימודים קיימות פעילויות חברתיות חינוכיות לילדים במסגרת תנועת הנוער בני עקיבא והשומר הצעיר וכן במסגרת ספורטיבית של מכבי ומועדון הכוח .
פעילות הקהילה היהודית של וינה

הקהילה היהודית כאמור פעילה מאוד ובנוסף לפעילות היומית בקהילה נעשות פעילויות שונות ומגוונות כך לדוגמא : לפני שנה אירחה הקהילה היהודית של וינה את אליפות מכבי באירופה, באירוע השתתפו כ - 2000 יהודיים מ - 14 מדינות באירופה. זאת הייתה הפעילות היהודית הגדולה ביותר שהתקיימה בוינה מאז מלחמת העולם השנייה.

הקהילה היהודית ומדינת ישראל

הקהילה היהודית בוינה מנסה לעמוד תמיד מאחורי מדינת ישראל גם בתקופות קשות כמו בשנים האחרונות, הקהילה היהודית בוינה עורכת ערבי התרמה לישראל ובימים אלא עורכת הקהילה התרמה גדולה לילדי הדרום בישראל.

נוסף לערבי התרמה הקהילה היהודית בוינה מוציאה כל שנה משלחות בני נוער לישראל וכן פועלת עם ארגון "תגלית".

הקשר של הקהילה היהודית לישראל חזק, שגריר ישראל באוסטריה נמצא בקשרים הדוקים עם הקהילה היהודית והוא דואג להגיע לאירועים רבים במסגרת הקהילה.

דמוגרפיה יהודית

לשאלתי כמה חילוניים ודתיים ישנם בוינה ? היה קשה מאוד לנשיא הקהילה להשיב וניכר על פניו שאין הוא אוהב את השאלה. לדבריו לא ניתן למדוד בן אדם אם הוא חילוני או דתי, יכול להיות שיש מישהו שהולך רק פעמיים שלוש בשנה לבית כנסת אבל יש לו לב יהודי גדול ורחב, להחליט מיהו דתי ומיהו חילוני זה לא משהו שנתון בידינו.

בארץ ישראל כנראה אפשר לראות את ההבדלים בין דתי לחילוני, כי כולם יהודים אבל בגולה זה לא קיים, לכן החלטתי לנסח את השאלה בצורה שונה על פיה כמה יהודיים שומרים שבת בוינה.

לשאלתי זו נמסר כי 30% מהקהילה היהודית בוינה שומרת שבת ואילו כמעט כל השאר הינם יהודיים מסורתיים שחוגגים את חגי ישראל ומגיעים לעיתים לבתי הכנסת של הקהילה.

פעילות עסקית בין וינה לישראל

כיום אין הרבה פעילות עסקית בין וינה לישראל ויש מקום לשיפור הקשר העסקי, בעיקר אם משווים את רמת הפעילות העסקית של ישראל עם הונגריה, צ'כיה וכד'.

חזון הקהילה היהודית

חזונה של הקהילה היהודית בוינה מוביל אותה כבר במשך מספר עשורים : הקהילה היהודית של וינה רוצה להגיע ליום בו כל היהודים יחיו בביטחון ויהיו גאים להיות יהודיים, כי זה הדבר החשוב ביותר בפעילותה של הקהילה בוינה. 

 

כתבות שאולי יעניינו אותך